Tuesday, 12 April 2016


BAB 3.1 - MINGGU 1 - MINGGU 5

MINGGU PERTAMA (30 / 11 / 2015 - 4 / 12 / 2015)


  • Hari pertama lapor diri di Wisma Majlis Perbandaran Kuala Kangsar pada pukul 8 pagi dan berjumpa dengan Puan Nazrah untuk semak kehadiran pelajar-pelajar praktikal dan sedikit taklimat dari beliau .
  • Berkenalan dengan semua kakitangan di setiap jabatan yang ada . Dihantar kepada jabatan yang ditempatkan iaitu bahagian Teknologi Maklumat .
  • Diminta untuk menulis nombor rujukan  , merekod dan melampirkan surat didalam fail .
  • Membantu mengemas stor barangan di bilik stor dan membantu menaip nama senarai jemputan.
  • Belajar dan mencuba cara menyelenggara internet yang tidak boleh bersambung dengan PC.
  • Belajar dan mencuba untuk membetulkan kesalahan pada sistem iaitu fail Admin yang tidak berfungsi .
  • Membantu mengedar surat-surat rasmi yang diterima oleh Wisma ke setiap jabatan .
  • Setting bilik mesyuarat iaitu memasang peralatan ICT.
  • Membantu membuat carta alir penyelenggaraan tatatertib.
  • Mengkaji portal rasmi MPKK.
  • Mengaudit cuti-cuti pekerja.
  • Menghantar memo fail meja disetiap jabatan.


MINGGU KEDUA (7 / 12 / 2015 - 11 / 12 / 2015)




  • Membantu membuat carta alir .
  • Belajar menguruskan P.A sistem dalam bilik mesyuarat.
  • Diberi tugasan oleh Encik Azri untuk membaca dan memahami Manual Prosedur Kerja bagi Jabatan Teknologi Maklumat .
  • Membantu menyusun sampul surat yang telah digunting setemnya .
  • Mengikuti mesyuarat untuk 5S (Sisih , Sapu , Sentiasa Amal , Susun , Seragam) .
  • Mengasingkan surat-surat yang telah dihantar ke Wisma untuk setiap jabatan .

MINGGU KETIGA (14 / 12 / 2015 - 18 / 12 / 2015)

  • Membetulkan sistem e-PBT .
  • Membantu untuk scan surat-surat dan masukkan ke dalam pendrive .
  • Membantu melihat masalah pada printer Puan Nazrah .
  • Membantu untuk mengedit dan mencetak Hasil Unit Letak Kereta .
  • Telah dipanggil untuk mesyuarat bersama Ketua Jabatan , Encik Azri selaku penyelia saya .
  • Telah ditugaskan untuk melabelkan fail yang ada disetiap laci .
  • Ditugaskan untuk menguruskan P.A sistem dan menyediakan slide untuk mesyuarat .
  • Ditugaskan ke Jabatan Perancang Bandar , Kejuruteraan , Perbendaharaan ,Khidmat Komuniti untuk meminta softcopy laporan tujuan am .
  • Menyelesaikan tugas mencari 'Abstract Music Video' di Youtube untuk Malam Aspirasi di MH Hotel , Sg. Siput.
  • Menghadiri mesyuarat bulanan untuk semua pekerja .
  • Membantu membuat carta alir untuk fail meja .
  • Belajar membetulkan server yang down.
  • Membantu menelefon para temuduga untuk membuat kepastian tentang tarikh temuduga .

MINGGU KEEMPAT (21 / 12 / 2015 - 25 / 12 / 2015)

  • Membantu menjadi urusetia sesi temuduga jawatan Penghantar Notis N11 dan jawatan Juruteknik Komputer.
  • Dapat melihat sesi temuduga berjalan .
  • Membantu menyelesaikan masalah Operating System yang lost pada PC .
  • Menghandle mesyuarat  OSC .Mempamerkan slide dari Jabatan OSC dan juga Jabatan Kewangan .

MINGGU KELIMA (28 / 12 / 2015 - 1 / 1 / 2016)


  • Belajar untuk Checking Network Setting .
  • Membetulkan sistem e-PBT pada kaunter aras G.
  • Membantu bahagian Kewangan untuk membuat jurnal .
  • Menginstall sistem e-PBT di PC Jabatan Kewangan .
  • Membantu menghantar surat ke Jabatan OSC dan Jabatan Kesihatan .
  • Membuat Pesanan Kerajaan Manual.


No comments:

Post a Comment